A magyarok rejtélyes eredete
Timaru-Kast Sándor
A magyarok rejtélyes eredete
Első rész
Az Árpád-féle Honfoglalás 1000 éves ünneplésekor, a nagy Millennium
ünnepén, 1896-ban megjelent monográfiájában, Thúry József, magyar nyelvész és
turkológus, a következőket írta: „Aligha van olyan nemzet, melynek eredetére és
őstörténetére vonatkozólag annyi és olyan természetű kútforrás maradt volna
fenn, mint a magyarokra vonatkozólag, s mégis talán egy nemzetnek az
őstörténetét sem borítja olyan sürü homály mind e napig (mind a mai napig) ,
mint a magyarokét. Pedig az írásban fennmaradt történeti emlékek ékesszólóan
bizonyítják, hogy az egykorú és közelkorú történetírás voltaképpen mindig
tisztában volt azokkal a dolgokkal, amelyekből az ujabbkori kutatók kérdéseket
csináltak.“[1]
Az a történelemtanítás, ami a magyar iskolákban, írott és elektronikus
médiákban és minden jól menő, a mindenkori „magyar“ kormányok által, feltételek
nélkül támogatott, és bőkezűen pénzelt, azaz az adófizetők pénzéből
szubvencionált vízcsapból folyik, az minden más, csak nem a valóság. Aki az
igazságot megismerni akarja, annak az akadályok garmadáját leküzdve kell a hazugság fátylán túli világhoz eljutnia, ezt
megszólítnia.
A valóság ott hever az út porába, csak azt észre is kell venni…
Körösi Csoma Sándor szobra, Marosvásárhely, Vár sétány. |
Mind minden ősi nép, így a magyarság eredete is elvész a feledés
homályába, és csak az ősi ködön túli Tündérvilágban lelhetünk rá újra.
A magyarság múltja és akkori jelene iránt nagy érdeklődést tanúsító
Dzsivandzsi Dzsamgedzsi Modi indiai tudós ezt egyszerűbben 1926-ban így adta
tudtul: „Mielőtt a magyar magyar lett volna, már a hun népben foglaltatott, ez
meg a szkíta fajban rejlett.“
Talán nem véletlen, hogy a XIV. századot megelőzően népnévként a
„magyar“ nem is szerepel, hanem minden nyelvű forrásban az örökölt „hun“
népnévvel illetik eleinket, továbbá mindig a „szittya“, azaz a „szkíta“ ősökről
szólnak.[2]
Ahány kutató, annyi őshaza, mondhatnánk kis túlzással. De vajon kinek
van igaza?
Góg és Magóg fiai vagyunk-e, vagy a Van-tó környékről jöttünk, a szkíta
neuri törzs (Hérodotosz) leszármazottjaiként. Őket Diker török történész
az ono(g)urokkal azonosítja. A Van-tó felett emelkedik a Nemrut Daği
(Nimród-hegy), és innen kerekedtünk fel honfoglalni Hunor és Magor, Nimród fiai
népeként. Vagy talán, a messzi Ázsiában születtünk, amerre Körösi Csoma Sándor
kereste az Őshazát. Jöttünk-e a Csillagösvényen, vagy csak egyszerűen
honfoglaltunk, és egy fehér lóért kaptunk egy hazát, és egy koronát (?) – hisz,
egy Bécsben hamisított krónikában megjelenik Zwentibald-Svatoplukot képe a
Magyar Szentkoronával a fején (?). Itt említik meg „Preslavapurc” nevű várát
is, amit hazaárulóink előszeretettel Pozsonnyal szeretik kapcsolatba hozni.
Pozsony várának ehhez semmi köze. Ha létezett is valaha az a bizonyos
Svatopluk, először is soha nem volt a fején a Magyar Szentkorona, és ha várát
Preslavapurcmak hívták, az inkább Breslau (Wrocław) nevével cseng össze, ami
rendjén is lenne, mivel a tótok Sziléziából származtak, Tótországból, azaz (Teut’sch ~ Deut’sch)-Landból.
A Magyar Szentkoronát annál inkább viselhette Attila Nagykirályunk,
akinek Hun Birodalma a kínai Nagyfaltól az Atlanti óceánig terjedt, de erről,
az adófizetők pénzén élősködők hallani sem akarnak…
Magóg és Góg, London, a régi Városháza díszterme. |
Az ordoszi hun korona (Kr.e. V-III. század), Hun Hagyatéki Múzeum, Ordosz, Belsö Mongólia. |
Attila kardja (Bécs, Kunstistorisches Museum).
Második rész
Az idők folyamán a vele történtek kihullanak az emberek tudatából –
mondja Zachar József, a már említett könyvében – s hozzáteszi, hogy: „ezek
felfedezése az utódok részéről kitartó és tudatos kutató feltárást igényel.“
Ebben a munkában László Gulya híres régészünk szavait kell követni:
„Nem az a törekvésem, hogy mindenáron újat mondjak, hanem az, hogy az eddigi
munkákat megvizsgáljam a magam és mások számara, s ezzel megkönnyítsem a tájékozódást.“
Mert jobb egy bizonytalan valóság, mint egy bizonyos hazugság – mondja
László Gyula.
Ismernünk kell, hogy honnan jöttünk, mert csak úgy tudjuk meg, hogy
hová megyünk, mondja a közmondás.
Ez az ősi tudás bennünk él, vele megszületünk. Ezt a veleszületett
tudást igyekszik majd egy, a közpénzeken élősködő és a mindenkori hatalom
feltétlen támogatását élvező, hatalmas apparátus, különböző csápjain,
szócsövein keresztül belőlünk kiirtani, a tudatunkat átgyúrni, tudásunkat
átkódolni.
Eleinte még szüleinktől, nagyszüleinktől hallunk a magyarok
cselekedeteiről. Mi, tőlük tanuljuk a magyar történelmet.
Ezért majd a „gyurmagyárban“ őseinket mindenfélének, fűnek-fának
beállítva, eredetüket elhomályítva, valódi származásukat eltitkolva, majd
meghamisítva, mossák agyunkat laposra.
Ezt a hivatalosított (akadémiai) magyar történelemírás az egyedüli
üdvös, amit egészében dogmaként meg is kell fogadni. Ezt a „történelmet“ – ezt
az egyedül tudományosan hivatalosat – ismerni kell, hogy tanulhassunk őseink
megbocsáthatatlan, elfelejthetetlen hibáiból, bűneiből, amiket újra és újra
ismételgetni, róluk örökké szégyentudattal, lehajtott hajfővel megemlékezni
kell.
De mi gyarlók „…mégsem tanulunk a
történelemből, hiszen kollektív amnéziában szenvedünk, nem kérünk bocsánatot
ezért továbbra sem senkitől, csak másokat (hibáztatunk) örökösen
kirekesztőkként, nemzeti mítoszkergetőkként begubózunk az ásatag ázsiai
nacionalizmus elefántcsonttornyában.“ – mondotta nagy gondolkodónk, Glatz Ferenc elvtárs.
Szellemi felröffenésében, a 2011. szeptember 30-án, Budapesten
megtartott, „Az együttéléstől a tömeggyilkosságig a Balkánon a 20. században“
című nemzetközi konferencián, arról is jajveszékelt, hogy öt, a feltétlen
megbocsátás, a körülöttünk élőkkel való nagy egymásbaborulás és összeborulás,
meg a múlt félretevésének elkötelezett hívét, rengetegen támadják, főleg „egy
nemzeti radikális csoport“ örökké zaklatja, amelynek, vele ellentétben, persze
nincsen sem történelmi felkészültsége, sem politikai tapasztalata.
Bezzeg ö, aki a nagy történelemíró, a Széchényi-díjas történész, ö aki
a nemrégiben megjelent, és több nyelven is, a magyar adófizetők pénzén kiadott,
és a „független“ Akadémia által támogatott – Magyarország Krónikája című
(méregvetés-)könyvében, nagy történelmi felkészültsége és politikai
tapasztalata folytán, őseinket görbe hátú bunkókként állította be. Mert ö, a
megbékélés eltökélt híve. De öt, az a bunkó, ásatag ázsiai „nemzeti radikális“
csoport zaklatja.
Újfent, a nagy összeborulás jegyében, azt hangoztatta, amint nemrég még
Várszegi Asztrik is kiprédikált, hogy az volt velünk a baj, hogy elnyomtunk
mindig mindenkit, ezért vertek minket, ezért kaptuk Trianont, mégsem tanulunk a
történelemből, hiszen kollektív amnéziában szenvedünk, nem kérünk bocsánatot
továbbra sem senkitől…[3]
Hát, ha valaki még eddig nem tudta volna: „ezért kaptuk Trianont“!(???) - Glatz elvtárs szerint.
A kommunista emlőkön szocializálódott nagy történészünk szerint nem
volt itt semmilyen, legalább 500 éves Habsburg-féle, azaz
pietroleonei-habichtsburgi, még Niccoló Machiavelli tanításait is megszégyenítő
cselszövések sorozata, amihez a Magyarországra – a magyar nép jóindulatát
kihasználva – betelepült vagy tömegével betelepített, politikai és gazdasági
menekültek („azilánsok“) hálatlansága és égbekiáltó pofátlansága társult, vagy
a szabadkőműves antant terrorista magatartása, és a belső, az utolsó Habsburg
királytól kinevezett elsököztársaságbeli nemzetárulók bandájának hűséges
közreműködése.
Ezek bizony tények és nem az a
bizonyos „nemzeti radikális csoport“ ásatag ázsiai nacionalizmus
elefántcsonttornyában született agyrémei, a trianoni trauma alatt
elhomályosodott tudat összeesküvés elméleteinek szüleménye.
Mégis milyen érdekes, hogy a történelem minduntalan megismétli magát.
Akárcsak hajdan 1920. június 4-ikén, vagy még régebben, 907. július 4-ikén is,
az akkori ellenséges Európa, de még a mai, most már szövetséges Európa
lobogójára is kiírták, hogy: „Decretum… Ugros eliminandos esse“, azaz elrendeljük
a magyarok kiirtásának… szavakkal kezdődő politikai krédót. Manapság is
„hetente magyarellenes napokat tartanak“ a talpig demokratikus, és hazug
rikácsolásoktól zajos Európai Parlamentben.
Ha ezeket az europojácákat látom, mindig egy Eminescu vers egyik
szakasza jut eszembe, amely, szabad fordításban úgy hangzik, hogy: Miért nem jössz már Ţepes[4]
uram, hogy rájuk tedd a kezed, és két bandába osszad őket: eszementekre
(örültekre) és aljasokra.[5]
Az aljas eurotámadások közepette, mindig Robbi Williams egyik dalának,
a „Tripper“ kezdő sorait kell eszünkbe, juttassuk: Eleinte figyelembe se vesznek,
majd kikacagnak, gúnyolódnak és utálnak, majd hamár harcra is kelnek ellened,
akkor győzöl, mert ha meghal az igazság, szörnyű dolgok történhetnek .[6]
A barát, a testvér, ami a génekben leledzik, felszínre tör, nem tűri,
ha a testvérét bántják, ahogyan a lengyelek és a litvánok tették, kik azonnal
és kéretlenül siettek segítségünkre. Egy régi lengyel közmondás szerint:
Magyarország és Lengyelország két erős tölgy, mely külön törzset hajtott, külön
koronát bontott, de gyökerük szétválaszthatatlanul összenőttek.
Még egy fintora történelmünknek, hogy már II. Endre idejében, az
1222-es Aranybulla – a szárazföldi Európa első Alaptörvénye – is kiverte a
biztosítékot. Az akkori pápa, IX. Gergely, rosszallását váltotta ki. A pápa
ebben „az igazság sérelmét, a béke megbontását, a királyi hatalom
meggyengítését“ látta. Róbert esztergomi prímásérseknek írt levelében, így
fogalmaz: „Magyarországon olyan dolgok történnek, hogy ha az Apostoli Szék
orvoslást nem nyújt, úgyszólván elvász a hit, megsemmisül az egyház szabadsága,
és nem kis mértékben csökken a királyi tekintély.“ A prímásérsek segítségével
egyházi tilalom alá vette a királyt és az őt követő méltóságokat, alattvalókat.[7]
Hát, íme, ezért kell okuljunk a történelemből, hogy végre megtanuljuk
megvédeni magunkat a szövetségesnek álcázottaktól.
Van nekünk egy nagy bűnünk, éspedig van nekünk egy Szentkoronánk, amit
erősen irigyelnek…
Harmadik rész
Vágjunk most a
közepébe, induljunk el a rejtélyes magyarok után.
Nincs örökigazság. A tudós szellem nem annyira a helyes válaszokat
keresi, mint inkább a helyes kérdéseket teszi fel. – véli a francia C.
Levi-Strauss. (Ellis[8])
A történelemírás az a hazugsággyűjtemény, mellyel többnyire mindenki
egyetért. – ahogyan találóan vélte Napóleon Bonaparte.[9]
Mivel az utóbbi évezredek alatt a történelemhamisítás tudománya
eredményesebben fejlődött, mint a történelemi valóság megismerése, csak akkor
jutunk közelebb célunkhoz, ha félretesszük a belénk sulykolt dogmákat,
szemellenzőket, és igyekszünk megtisztítani elménket, a gondolkodásunkat az
első lépéseknél gúzsba köt elvárásoktól.[10]
Első lépésben máris leszögezhetjük, hogy: „A világnak bármely sarkán eredtek és bárhonnan jöttek is a hunok,
vagyis a magyarok, dicsőségük híre-neve széles e világon elterjedt, hála viselt
dolgaik nagyszerűségének, s e hír mindenfelé hirdeti, (…) hogy dérékségük
fényeskedik, erkölcseik ékes tisztességben virulnak, és hogy katonai kiválóságban
és fegyveres vitézségben a többi nemzeteket messze-messze felülmúlják.“ –
írja Thúróczi János, 15. századi krónikájában.
Hogy végre tisztán láthassunk, elménket megvilágítsuk, nem kell mást
cselekedni, mint az igazságot, a valóságot helyreállítani.
Éveken keresztül, legalább az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc
leverése és vérbefojtása óta, de hatványozottan a kommunista éra
iskolarendszerén keresztül, öntötték ránk a hazugságok halmazát, durva
csúsztatásokkal kimosták agyunk, és
magyarellenes szennyel mérgeztek. Még egy ilyen ország a világon, nincs
ahol aljas propaganda folyhat a mindenkori hatalom hathatós segítségével, az
adófizetők pénzéből, maga az adófizetők, vagyis az ország saját népe, és ennek
nemzettudata ellen, jogos nemzeti büszkesége, és az ebből táplálkozó életkedve
lerombolása céljából. – Miért? Cui prodest? Kinek használ? Vagy tényleg igaz,
hogy: Ugros eliminandos esse…?
A ránk zúdított hazugságok tömkelegét még felsorolni is képtelenség,
napokig eltartana csak őket számba venni. Csak egy párat említenék meg, a
gazdag választékból. Ilyeneket, mind:
- A
Honfoglalás ötletszerűnek, a besenyők elöli menekülésnek való beállítása.
- A
honfoglaló vezérek tervezetlen, ad-hoc döntése a Kárpát-medencébe maradás
mellett (és nem egy további,
nyugatfelé való vándorlás mellett).
- A
Kárpát-medence örökös üressége. Holott Európa legjobban védhető, és
leggazdagabb egysége, mégis minden nép jött, látott, majd elment,
elmenekült, kihalt, elpusztult. Csak a szlávok lakták tele, mígnem a
rablómagyarok egy fehérlóért megvették tőlük.
- Az ún. Morva szláv fejedelem (Svatopluk) – akit valójában Zwentibaldnak hívtak –, és várának neve Preslavaburc. Ha ez az elnevezés nem csalás, nem későbbi (18. századi) betoldás egy Bécsben véletlenül elkerült középkori német krónikában, akkor ez a helységnév inkább a mai Breslau-/ Wroclaw-val azonosítható. Amúgy a szlovákokat Mária Terézia és félkegyelmű fia Sziléziából telepítette át. Innen eredt a magyar „tót“ elnevezésük, mivel ők Tót-/Teut-(Deutsch)földről jöttek.
Képes krónika. |
- A
pozsonyi csata elhallgatása, az iskolai történelemkönyvekből való
kihagyása a hazugság sorozatának egyik égbekiáltó szégyenfoltja.
- A
szkíta-hun ősök elhazudása, és utóbbiak megvetése.
- A
honfoglaló magyarok kereszténységének az elhallgatása, holott már a hunok
is Jézus-hitűek voltak. A zalai Sztridóvár helyén volt római Stridonban
született Hieronymus (Szent Jeromos) egyházatya, 408-ban beszámolójában
arról ír, hogy „a heftaliták (fehér hunok) saját nyelvükön olvassák a
szent írásokat“. Ide tartoznak még Orosius egyházatyának 418-ban leírt
szavai, miszerint: “a hunok Jézus-hitűek“.[11]
- A
székelyek származásának elferdítése, szkíta és hun eredetük,
Kárpát-medencei, erdélyi ősiségük tagadása.
- Attila
/ Atilla / Atila nevének félremagyarázása: Nagykirályunk nevét hívatalosék
a gótból származtatják (gót Atta = magyar Atya). Ugyanazzal a fáradsággal
lehetne baszk eredetű is. A valósághoz hozzátartozik, hogy a hunok
feltehetően az ótörökhöz közelálló nyelvet beszéltek. Így neve „Atıla“
lehetett – ami azt jelenti magyarul, hogy: a támadó, a rohamozó, a csatár…
(> vö. török atla lovagol, nyeregben ül).
- A catalauni csata körüli ködösítés.
- A
Szent Korona témakörének elhallgatása, ennek elferdítése, fontosságának
lekicsinyítése. Pedig már Eono Silvio Piccolimini, a későbbi II. Pius pápa
1445-ben éppen a Szent Koronára tekintettel nevezte az Apostoli Magyar
Királyságot „archiregnumnak“. A kappadókiai születésű Szent Gergely
(Grégoriosz Nazianzénosz) szaszinai püspök tanítása szerint a megváltás
Isten kegyelmének a műve, de az ember feladata, hogy tisztulás (katarzis)
révén alkalmassá tegye magát a megváltásra. A megváltás feladata a földi
királyság, azaz az archiregnum – az égi királyság képmása – révén valósul
meg. Ennek a szimbóluma, a jelképe a Szent Korona.[12]
- Az „arcirugnum“ angol neve: „High Kingdom of
Hungary” – azaz “The Lands of the Crown of Saint Stephen” (a Szent Korona
országai).[13]
A hivatalos
(akadémiai) történelemírás a nyelvészet adta irányelvre épült. Ez egy hatalmas
apparátust foglakoztat, hatalmas pénzekböl gazdálkodó, a mindenkori hatalom
által, az adófizetök pénzével táplált hatalmas blöff-gyár.
Miért állítom
mindezt?
Mert sok más
irányban is kutatható a magyar szavak rokonsága. Erre hivatalosék azt mondják,
hogy csupán „véletlenek”. Ilyen véletlenek garmadával találkozhatunk mindenfelé
amerre csak járunk. Nézzünk akkor meg egy pár ilyen véletlent:
Német – magyar „véletlenek”: (feltehetően kelta közvetítéssel)
BUDEL-n = BUGYOL-ál
FACH = FIÓK
HAUS = HÁZ
KLAU-en = el-CSEL-ni (ír CEAL- elcsel,
ír CHELL csel, játék)
LOCH = LYUK (ír LOG)
RUNKEN = RÖNK
SAMEN = SZEM (mag)
SAMEN = SZEM (mag)
SCHWIRREN = SURRAN
WEILER = FALU (ír BAILE, breton PLU ó vö. ótörök BAL falu, település)
WIESE rét = MEZŐ (breton MEZEU mező),
stb.
Angol – magyar „véletlenek”: (feltehetően kelta közvetítéssel)
AWARE–ness = ÉBER–ség (vels EFFRO)
WALK = BALLAG (w=b)
CHOP = CSAP–ás (ír SEAP csap, megcsap;
csapás)
CHUNK = CSONK
DWARF = TÖRPE
GOWN = GÚNYA (ír GÚNA gúnya, díszruha)
SAW = SZAB (ír SÁBH)
TAPE = TAP-asz, TAP-ad
TEAR = TÖR, DAR-ál, le-TAR-ol (br. TORRI, ír
TÁIR)
TICKL-ing = CSIKL-int
TINCK-el = CSING-el, CSENG-et, stb.
TINCK-el = CSING-el, CSENG-et, stb.
Latin – magyar „véletlenek”:(etruszk közvetítéssel – Mario Alinei szerint)
AGONIA = KÍN
ATRIUM = TEREM
CARIT-as = SZERET-et
FILIUS = FIÚ, FIÓ-ka
FLUO > FLUVIUS =
FOLY-ik > FOLYÓ
PINUS = FENYŐ
QUERO = KÉR
TORSO (> THYRSOS) = TÖRZS
VILLA = FALU (> ír BAILE, breton PLU ó ótörök BAL, mandzsu FAL–), stb.
Olasz – magyar „véletlenek:
BABBO = APA (vö. török BABA)
CHI = KI, AKI
CICCA = CSIKK
CIUCCIO (Toscanában), CICCHIO = CSACSI (lásd még: CICCIO ’kicsim’, ’kis csámpás’,
kölyök)
GIUBBOTTO kis kabát, kabátka = SUBA,
KABÁT
NON C'È = NINCS
NONNA nagymama = NÉNE
NONNA nagymama = NÉNE
SOMARO (Toscanában) = SZAMÁR
TITTO (Nápoly) = TET Ő
TITTO (Nápoly) = TET
TORSO = TÖRZS, TORZSA
ZUCCO (kicsinyítő képzővel: ZUCCHINI) = TÖK,
stb.
Spanyol – magyar „véletlenek”:
CERDO = SERTÉS
CHUPA = SZOP > CHUPETTE = SZOPÓKA cucli
CHUPA = SZOP > CHUPETTE = SZOPÓKA cucli
HOMBRE = EMBER
MOJAR vizes = MOS (vö.
kelta MAOS áztat, beáztat)
ZAPATO = CÍPŐ, stb.
Portugál – magyar „véletlenek”:
IDA = IDŐ (media idade = középkor) >
IDOSO öreg = IDŐS, stb.
Baszk – magyar „véletlenek”:
AITA = ATYA (óír ADHA, ír AITE ó török ATA / gót ATTA)
ALDEAN = OLDAL
BAKE = BÉKE
GONA = GÚNYA (ír GÚNA)
GUTXIAGO = KICSI (vö. török KÜÇÜK)
HERRI = OR–szág (URU–szág)
HIRUR = HÁROM
HOTZ = HID–eg
SUPER = SZÉP
ZAPAR = ZÁPOR, stb.
Inka (kecsua) – magyar „véletlenek”:
CHURI = GYER–ek (saját) – vö. UNU nem saját
gyermek (UNO–ka?)
ISKWILA = ISKOLA (vö. vels YSGOL)
KAP–uy = KAP, meg–KAP (vö. ír GABH)
KUCHU = KÉS
LAWA = LEVES
MISIQO = MACSKA
MISKI = MÉZ
QAQA = KŐ
QAT–iy = HAJT(a) –ni
TIP–iy = TÉP–ni
UNKU ujjatlan
ing (angol: "sleeveless shirt"), poncho = ING
(lásd még: RUANA ruha, poncho = RUHA)
WIRA (ejtsd: ’íra’) = ÍR zsír, stb.
Azték – magyar „véletlen”:
ATL- víz = (hun–magyar) ETEL, ITIL >
vö. ETEL-köz (Folyamköz).
Kelta – magyar „véletlenek”:
ANU „az Ősanya neve” = ANYA / ADHA
(DAGH-DHA = JóIsten) = ATYA (óír)
LEIAN = LEÁNY >
LEANNÁN szerető, feleség (à LEANNÁN
SIDHE Tündér-Leány)
GAR-MACH gyermek,
fiúgyermek, unoka = GYER-MEK
GAR-L-ACH fiú, kölyök,
csibész = GYER-EK
és
BUACHA fiatal, képzetlen katona =
BAKA
CABH–ail = GUBA, KAB–át
CAM folyókanyar;
kampó, gamó = KAM-pó, GAM-ó
CARÓG varjú
CATH = CSATA
ó
CAD had, sereg = HAD (lásd még: CADARN =
HADÚR)
CÓIP = CSAP-at
COIP köpül ( habot ver, tejfölt készít) =
KÖP-ül
COIR hiba
CEARR kár
= KÁR
CÓITIN
= KÖTÉNY
CORRA-igh = KER-ül, KER-ing (à COR forog, fordul, perdül, pörög; „jig” ír
tánc)
CUAN kanyar =
KANY-ar
CUAR görbe,
görbület = GÖR-be
CUR betegség,
kór = KÓR
CÚ
= KUTYA
DEILÍN ének, éneklő beszéd = DAL
/ SEINM = ZENE
FAIGH fog, megfog, elkap = FOG
FEAD > FEAD–ail = FÜTY
> FÜTY–öl
FIAC-ail fog, valaminek foka = FOG, FOK
GLEANN jégmalomárok =
KALÁN
GUAL-ainn váll > GUAILL-eáil vállal =
VÁLL > VÁLL–al
GÚNA = GÚNYA
LÁIB
= LÁP
LÓTH
= LÓ
MAELLAN
mellvédő = MELLÉNY
MARCA ló,
szarvasmarha, barom = MARHA
MEIRG rozsda, méreg; méreg, düh >
MEIRG–each mérges, dühös = MÉREG(–es)
OS(S)
= ŐZ
PORT
= PART
RÁMH-ail-le = RÉV-ül-és (à vö. angol RAVE extázis, rajongás), stb.
REIC éneklés, verselés, nyilvános előadás
=
REGE
RIONN > RIABH = RÓ > ROV–ás
SAIGH nyíl;
szeg, átszeg, döf = SZEG (lásd még: SAIGHDÚIR katona)
SCAIR szór
> SCORAI-ocht mulatozás,
szórakozás = SZÓR > SZÓRAKOZÁS
SEAC = ZEKE
SÍÚIL tündér =
SELLŐ
TERR-in = TÖR-ni (breton à „CROAS TORRED = TÖRÖTT KERESZT”)
TOICE vagyon,
tőke > TOICI tőkés =
TŐKE > TŐKÉS
TUAR isteni
jel, sors > TUARÚIL isteni,
csodálatos, kísérteties (TURUL ?)
UISCE = VÍZ (lásd még: breton STER folyó
à „Ister”) ó FIORUISCE = FORRÁSVÍZ
ZERR-in = ZÁR-ni, stb.
Kelta – török – magyar „véletlenek”:
BÉIC = BÖGÜR– = BÉG ~ BŐG
DAMH ökör = DANA
/ TANA = TINÓ
EIR–igh ér, elér =
ER–mak = ÉR–ni
CEANN fejedelem = QAN =
KÁN, KAgAN
CHELL furfang,
csel, játék, CALAOIS csalás,
CEALG csal, becsap; horgászik,
CEALA-igh eltüntet, elrejt = ÇAL-mak lop, ÇAL-dir-mak játszik,
becsap = CSAL, CSEL, CSALI, stb.
Kelta – finn–magyar „véletlenek”:
SÚIL = SUU = SZÁJ
SÚIL = SILME = SZEM, stb.
Etruszk – kelta – magyar „véletlenek”:
AIS / EIS istenek = OES ős = ŐS / IS-ten
TIN = DUINN
= (Is-)TEN
UNI = ANU =
ANYA (vö. etruszk APA = magyar APA à olasz
BABBO, török BABA)
meg
meg
AL- = ALTA-igh (> ALD-ú) = ÁLDA-ni (>
ÁLD-ás)
ATH = AITH-is = ÁT-ok
CALU = CEL-ain = HAL-ott
CER- = ACHAIR /
AGAIR = KÉR / AKAR
LINE élő(lény)
= LOEN lény = LÉNY (à vö. török LAN élőlény)
MANIM =
MIONN = MENY–egző
ŚUNU = SEINM / SEINN–
= ZENE
SUTHI = SIDH / SIR sírhalom = SÍR (>
vö. török SIN)
TAM- = TUAMA sírbolt = TEM-et-ő
TARCHUN = TARGEOIR fegyverkovács /
áldozatot bemutató = TÁRKÁNY
TRUTNVT jós = DRAOTA táltos = TORDA hun főtáltos
TUR felkínál = TÚARE halotti tor = TOR
Negyedik rész
Ezek voltak, tehát, szemelvények a ’véletlenek’ fajtájából.
Ami
törökül: cebimden çok küçük sarı elma var, az
teljesen ’véletlenül’ úgy hangozik magyarul, hogy: zsebemben sok kicsi sárga alma van.
Ha mégis elfogadjuk
a finnugor nyelvi rokonságot, mert nyilvánvalóan van hasonlóság a magyar és a
finnugor nyelvek között, akkor még ott marad a kulturális örökségünk, az ősök
tudása, amely színtiszta szkíta–hun, amelyet a habsburghiénák és a talpnyalók
előtti korban soha, sem itthon, sem világszerte, senki nem vont kétségbe.
Manapság a
felvilágosult nyelvészek, na persze nem itthon, hanem külföldön, az areális /
regionális nyelvi terjeszkedésben látják a nyelvi rokonságot. Vagyis nem egy
közös ősi nyelvtörzsből osztódással alakultak a leánynyelvek. Sok külföldi
nyelvész ma már ennek az areális (területi) nyelvfejlődésnek tekinti a
finnugor–magyar rokonságot. Az Eurázsia közepén élő magyarok nyelve terjed,
akár egy ‘lingua franca’ (mint manapság az angol), a szomszédságukban élő
kisebb finnugor népek körében. Ezzel az areális terjedéssel kerültek magyar
ősszavak, kissé romlott formában a szomszédságukban élő népek nyelvében, a
közlekedés és a kereskedelem elősegítésére.
Mint már említettem, nem idegen egyes külhoni
történészek előtt, hogy a magyarok ősei (szkíták, hunok) valahol Eurázsia
közepén éltek. Ezzel könnyen érthető az a sokirányú magyar nyelvi ’rokonság’
amit igyekeztem bemutatni. Eurázsia, vagyis az ókorban ismert Világ– „középe”
volt a magyarok Őshazája.
A Világnak három
„Világközepe” van…
Ősidők óta az egyik
„Világközepe” az Európa közepe, ami a Kárpát–medence, a másik pedig Ázsia
közepe, a Tarim–medence (Ujguria), a hunok feltételezett őshazája, a harmadik
pedig meg a Titicaca–tó környéke, az inkák őshazája. Mindhárom Őshaza népe a
Napisten és a Földanya népe. Érdekes ’véletlenek’ ugyebár!
Egyre több
tudós meggyőződése, hogy a magyarság „őshazája” a Kárpát–medence. Grover S. Krantz szavaival:
a magyarok (és a magyar nyelv) már a paleolitikum (őskőkor) óta a Kárpátok
medencéjében, mai magyar területeken tartózkodnak.
Az Őshazáról már Hérodotosz (Kr.e. 484 – 406), akit a
történetírás atyjának tartanak, is beszámolt. Két szkíta eredetmondát hagyott
ránk.
Az elsőt, amit a
szkíták személyesen meséltek el neki, a következőképpen írta le (Kr.e. 440): Földjükön,
amely régen lakatlan volt, először egy Thargitaosz nevű ember telepedett le. S
azt mondják – én ugyan nem hiszem, de ők váltig állítják –, hogy ennek a
Thargitaosznak apja Zeusz, anyja pedig Borüszthenész folyó leánya volt. Ennek a
Thargitaosznak aztán három fia született, Lipoxaisz, Arpoxaisz és a
legfiatalabb, Koloxaisz.
A második
eredetmonda szerint Héraklész, a Napisten, akit Rodosz szigetén Magar vagy
Makar hívnak, szerepel a három ’ősszkíta’ testvér apjaként. Az anya itt maga a
Földanya, akit jellemzően félig nő – félig kígyónak ír le. Egyébként, úgy
Thargitaosz, az első eredetmonda szkíta ősapja, mind Héraklész, a második
eredetmonda szkíta ősapja egyenesen Zeusz fia.
A második
eredetmondában, amit a szkítaföld peremén elő görögök mesélték el neki, a három
’királyfi’ neve: a legidősebb Agathyrsz (lásd: az agathyrszek népe
Dél–Erdélyben), a középsőnek Gélon (lásd: kelták, gélek Észak–Erdélyben,
illetve Észak–Magyarországon – vö. Kelenföld, Kelenhegy Budapesten), a
harmadik, legkisebb fiúé pedig Skythesz.
A szkíta
eredetmonda ezen, görög változatában Hargita Nagykirály három fia elvesztette
már valódi nevét, amit felcserélt az általuk uralt, vezérelt nép neve. Így
tehát érthető, hogy a legnagyobbik fiú az agathyrszek, a második a gélonok, míg
a harmadik az őshazában maradt szkíták/székelyek fejedelme. S mivel a szkíták a
legkisebbik Hargita–fiú népe voltak, őtőle „származtak”, ők magukat a világ
legfiatalabb népének tekintették (Hérodotosz). A két nagyobbik fivér kiköltözik
követőivel (népével) az őshazából.
A szkíta
eredetmonda egyetlen egy nép történetét meséli el, amely isteni akarat folytán
három testvérnépre oszlik. Két testvérnép kiválik az ősnépből és elhagyja az
őshazát, majd külön–külön letelepedik. A harmadik testvérnép pedig az ősök
földjén maradt, és ott él ma is. A különválás után, a három testvérnép külön
fejlődésnek indul, külön utakon járva, külön történelmet ír, de az ősi
gyökereit sosem veszítette el.
Az egyik délnyugatfelé vándorolt, az agathyrszok, a
tordosi kultúra népe, a későbbi etruszkok, a „római”–nak mondott civilizáció
megalkotói, Róma, az Örökváros alapítói, akik teljes egészében átköltöztek
Itáliába.
A másik a Kárpát–medencéből nyugatfelé kirajzott nép a
kelta, a Tiszapolgár–Bodrogkeresztúr–kultúra népe. A keltákat manapság már csak
Európa nyugati peremén találjuk, nyelvükön a „Világvégén”. Őket, mint ír, skót,
vels (walesi), breton vagy galíciainak ismer ma a Világ.
A harmadik nép a
szkíta, szittya, szaka (székely?), a magyarok közvetlen őse, a régészek által
Erősd–Kukutyin–kúltúrának nevezett népe. Innen a Kárpát–medencéből, a
Szenthegy, a Hargita aljából (Erősd) terjeszkedtek keletféle. Először a
Kárpátokon átkelve népesítették be a mai Moldvát a Szeretik és a Prutig
(Kukutyin), és innen kerültek keletebbre Szkítiába és Altájba (szkíták), és a
Tarim–medencébe, a hunok idején épült kínai Nagyfalig. Ebben a „végtelenben”
kóboroltak még névtelen lovas és állattenyésztő népek, akiket majd később, a
különböző történelmi írásokban kimmereknek, szkítáknak, szarmatáknak,
alánoknak, hunoknak, magyaroknak, bolgároknak és mongoloknak neveztek.
(Barry Cunliffe)[15]
Innen, ebből a
’végtelenből’ indultak őseink a különböző korszakokban, más–más nevű népekként
visszafelé, hazafelé!
Ebben rejlik a magyar nép rejtélye, a magyarok
rejtélyes eredete. Az Őshazából indultak el és tértek örökösen vissza az
Őshazába. Az Árpád–féle Honfoglalás, Honvisszafoglalás, az utolsó volt, egy
többszöri honvisszafoglalások, azaz „államalapítások” sorozatában. A
Honfoglalás fogalma, ami csak nálunk és az ír krónikából ismert, egyenlő az
államalapítás fogalmával. A „Honfoglalás” mindig egy Államalapítás, egy újabb
és újabb államalapítás az ősök földjén, az Őshazát felszabadító háborúnak végeredménye.
Ezt krónikáink is kihangsúlyoznak, és azt is kiemelik, hogy a „honfoglalók”
mindig az ősök földjére, az ősök örökségébe térnek vissza.
Ungváry Zsolt írja:
mi alapján dönthető el, hogy népünk őstörténetét kitől is eredetezhetjük.
Egy népnél – csakúgy, mint az egyénnél – legfontosabb a tudat: minek vallja
magát. Hagyományaink évszázadokon keresztül egyértelműen és
megkérdőjelezhetetlenül a szkíta–hun rokonsághoz kapcsoltak bennünket, s ennek
a minimum nyolcszáz évnek még akkor is felbecsülhetetlen jelentősége volna a
nemzettudat szempontjából, ha egyébként egyetlen szó sem volna belőle igaz.[16]
Tudjuk a Képes
Krónikából, hogy: Miután (Hunor és Magor kíséretével) tehát a Meótisz
ingoványai közé vonultak, öt éven át egyfolytában ott maradtak. A hatodik évben
pedig kivonulva, egy elhagyott helyen véletlenül Bereka fiainak gyermekeire és
feleségeire bukkantak, akik férjeik nélkül laktak sátraikban, amint éppen a
kürt ünnepét ülték, és zeneszóra kartáncot jártak. Ezeket gyors rajtaütéssel
ingóságaikkal együtt a Meótisz ingoványai közé hurcolták. Ez volt az első
rablás (nőrablás) a vízözön után. Úgy esett, hogy e rajtaütés alkalmával
a gyermekek között Dula alán fejedelem két lányát is elfogták; egyiküket Hunor,
másikukat Magor vette feleségül. Az összes hun és magyar ettől a két nőtől
vette eredetét. (Képes krónika)[17]
A monda lényege még egyszer: Hunor és Magyar a
Dulo alán vezér leányait vették feleségül, és ettől a két szkíta
anyától származott az összes hun és magyar!
Hérodotosz nemcsak
a két szkíta eredetmondát hagyott ránk. Feljegyezte a szkíták szokásait, így a
szkíták vérszerződését is, ahogy ezerötszáz évvel később Anonymus a hét
vezérét; amiben mellesleg nem nehéz felismerni a jézusi eucharisztia gyökereit:
a bor és a vér – a szövetség jele. Esküt a következőképpen tesznek
egymásnak a szkíták. Az eskütevők megszúrják magukat árral, vagy kis sebet
vágnak a testükön tőrrel, és vérüket egy nagy agyagcsészében borral keverik.
(…) a szerződést kötő felek elmondják az esküformát, és megisszák a vért… (Hérodotosz: A görög–perzsa háború).
A szkíta módra
megkötött magyar vérszerződés, 887–ben megszentesítette a hétmagyar
(hetumoger) törzsszövetséget. Megválasztották Álmost vezérüknek. E
döntésben még a nyugati keresztény Anonymus is mennyei döntést sejtetett,
amikor így írt: „midőn az érett kort elérte, mintegy a Szentlélek ajándéka
jutott neki, s így (…) hatalmasabb volt Szkítia összes vezérénél.”[18]
Térjünk most vissza
a szkíta eredetmondához, a szkíta őshaza kérdéséhez.
Az európai újkőkor
legkorábbi műveltsége a Körös–kultúra, amely kialakulását Kr.e. 7000 körülire
teszik. Az egész Kárpát–medencét egységesen magába foglaló műveltség területe
kiterjedt ezen túlra is, Moldvába a Szeretig, a mai csángó földre,
Havasalföldre a Szörény–Argyas vidékére (ahol még a 15. században is éltek
őshonos magyarok, véletlenül?), valamint a Balkánra, a mai Szerbia és Makedónia
területére. A magyar őskrónika több beköltözésről tud a Kárpát–medencébe, de
minden egyes „honfoglaló” itt olyan lakosságot talált, amely ugyanolyan nyelvet
beszélt, mint az újonnan érkezettek (Tárih-i Üngürüsz).
A Körös–kultúra
hatására alakult ki Közép– és Kelet–Európába az ún. (alföldi) vonaldíszes
kerámia műveltsége. A vonaldíszes kerámia (csatabárd, harci csákány, fokos)
műveltsége elterjedt Belgiumtól a Dnyeszterig (az egész kelta–szkíta vidéken),
és létezése a középső neolitikum közel egészét kitölti. Ez lehetett a már
említett „Thargitaosz/Hargita király kora”.
A monda szerint Thargitaosz király fiainak
aranytárgyak hullottak az égből, az istenek ajándéka: eke, járom, fokos és
csupor estek a földre. A legidősebb volt az első, aki odaszaladt, hogy fölvegye
őket; de az arany, midőn hozzá közeledett, föllángolt. Majd a második
közeledett a földre hullott aranytárgyakhoz, és ugyanaz történt. A kettőt tehát
elűzte az égő arany. Midőn azonban a harmadik, a ’legkisebb királyfi’,
odalépett, az arany tüze kialudt.
Így lett ő az, aki
az istenek akaratából felvehette az ég ajándékait, jeléül annak, hogy az
istenek őt, a harmadik, a legkisebb királyfit választották ki Világközepe
fejedelmének.
Az idősebb fivérek
átadták az egész országot a legifjabbnak, és népükkel tovaköltöznek.
Ezért, mert a (valódi) szkíták őtőle, a
legkisebb fiútól származtak, nevezik magukat a szkíták a világ legfiatalabb
népének.
Egy rövid átmeneti szakasz után, a középső neolitikumban
megszűnik a korai új-kőkort jellemző egység. Új népek betelepülésére gondolt
korábban a régészet, pedig helyi újításokra, divatváltozásra is sor
kerülhetett. Hiszen, a legfontosabb, már ami a Körös–kultúra népétől jólismert
temetkezési szokás: oldalfekvésben, felhúzott lábakkal temették el
hallottaikat, nem változott meg. A régi idők emberének a megváltozott,
megújított munkaeszközöknél, fontosabb volt a másik világgal, az istenekkel
való kapcsolata a népi/törzsi hovatartozás meghatározásához. Én inkább helyi
művelődési újításokban látom az okát a körösi egység felbomlásának, kimondottan
regionális különbségekkel.
A Kárpát–medencében Erdély egységes művelődési
képe is három részre bomlik:
1. A Maros középső folyása mentén, a
Déli-Kárpátok és az Érchegység között, keleten Fogarasig a Tordos–kultúra (és
népe).
2. A Szamos mentén és a Délkelet–Alföldön
elterjedt a Sakálhát–kultúra (és népe), kolozsvári központtal (már a
körös-művelődés idejében létező Bácstorok folytatása).
3. Délkelet Erdélyben, északnyugaton a
Mezőségig, a vonaldíszes–csatabárd kultúra (és népe) jelenik meg, párhuzamosan
az etelközi vidékkel.
Már ebben a korai
szakaszban is körvonalazódik az őserdélyiek három testvérnépre
(kultúrkörre) való tagozódása.
Az észak–erdélyi kultúrkör területén a
Tiszapolgár–kultúra népével számolhatunk, aki a Tisza–vidékén, Erdély északi
részén települ meg. A nagyállattartó, földműves népesség egyszerű kunyhókból
álló telepeken (Kalotaszeg) lakott. A Tisza–kultúra (Kr. e. 4000–3800) és a
vele párhuzamos lengyel kultúra (a Dunántúlon) is a Körös-kultúra területére
szorítkozik, vagyis a vonaldíszes kerámia népének lakóhelyén alakul ki.
Délkelet–Erdélyben
(Székelyföldön) megalakul az Erösd–kultúra, etelközi kisugárzással (Kukutyin).
Ez kezdetekben, északon a Maros felső folyásáig terjed. Itt a
Tiszapolgár–kultúra hordozóival kerül szomszédságba. A kukutyini kultúra
népéhez kötődik a ló megszelídítése, és a csatabárdos harcosok kialakulása.
Erősdön Kr.e. 5500 körül már többhelyiségű, központi kályhával ellátott
kőházakban laktak. Majd ilyen házakat építettek az etruszkok Toszkánában.
A tatárlaki
táblák bizonyítják, hogy a Tordos–kultúra népe a Maros mentén így valamikor
4000 körül kísérletet tett az írás bevezetésére.
Mindhárom műveltségi területen azonos a temetkezés, a
népi összetartozás bizonyítékául, Erdélyben és az Alföldön egyaránt. Sírjaikban
kétfülű edények (tejesköcsögök) és virágcserép alakú edények, harang alakú
csészék („bell beaker”) körítik a felhúzott lábbal, oldalt fektetett halottakat.
Ebből a korszakból származik a marosvásárhelyi ellentett élű harci–csákány
(fokos) vagy a keleti rézbalta (Sáromberke), a „csatabárd”.
A déli–erdélyi népcsoport halottait – elsőként
Európában – elhamvasztja, pontosabban bevezeti a hamvasztásos, urnás temetkezés
szokását. A korai időszak sírhalmai alatt még bőven találkozunk csontvázakkal.
Egyre több fegyver is bekerül a sírokba az elhunyt mellé: lapos balták, balták,
tőrök (Kálnok).
A késő–neolitikum és a rézkor átmeneti szakaszában jól
kirajzolódik Erdélyben, a Hargita körül egymásba fonódó a hármas műveltségi
terület: a délerdélyi csoport, az északnyugati irányban terjeszkedő
Tiszapolgár, és ezt felváltó Bodrogkeresztúr népe, valamint a
Délkelet–Erdélyben és Etelközben virágzó (Erösd–)Kukutyin–Tripolje-műveltség.
Érdekessége a korszaknak az, hogy ha térképre
vetítjük a három kultúrkör telepeit, akkor pontosan a Hargita vidékén
érintkeznek egymással.
A magyarok származása egy összetett kérdés, vélik a hivatalos (hivatalbeli) tudósok, a
„megélhetési történészek”. A túlzott összetettség egyébként a hibás tézisek
általános jellemzője. Nyilvánvalóak a magyarok eredetéről szóló hagyományos
elméletek ellentmondásai. Ezek mindenekelőtt a hagyományos, abszurd időbeliség
béklyójában vergődnek. A magyarok honfoglalásának középkori dátuma (…)
égbekiáltó és tarthatatlan ellentmondások hordozója. –
mondja az olasz Mario Alinei[19]
Hérodotosz által reánk hagyományozott mindkét
szkíta eredetmondában megjelenik az Ősanya (Földanya) és az Ősapa (Napisten)
képe, illetve kettejük egymásba kelésének ábrázolás, az Ősnemzés: a reászálló
Turulra szerelmesen visszatekintő szarvasünő – a szkíta és a szkíta utódnépek
művészetének jellegzetes remekműve.
Az ősi szimbolikában az atyai őserő, ős
nemzőerő jelképe a „griff”, a sárkány, azaz a magyar Turul, a kelta „magasan
szálló sólyom”. Ő az égi világ urának megjelenési formája, túlvilági
’mondabeli’ lény, fényerő (léleklény), amely az emberek világában Isten képét
megeleveníti.
Az Ősanya a szkíta eredetmondákban egy
vízi–(BOR)–tündér (Borysthén leánya), illetve „egy félig kígyó és félik nő”
tündér. Ezt a ’félig kígyó – félik nő’ alakját megtekinthetjük a kalotaszegi
Magyarvista református templomának külső falának egyik domborművén is. A
szimbólumok világában ez a Földanya képe. Azé a Földanyáé, aki a földi, emberi
világ úrnője. Őt a szarvasagancsokkal ábrázolt szarvasünő (Csodaszarvas)
ábrázolja a szkíta (és rokon népek) művészete olyan nagyszerűen megelevenít, és
ami részévé vált a szkíta utódnépek művészetének.
A Földanya és a Turul (griff/sárkány)
szerelmes egybekelése, a két másvilági, azaz mennyei erő egybeolvadása jelzi
azt a pillanatot mikor a szkíták – isteni sugallatra, égi beavatkozással –
megfogantatnak, megszülettek, mint a Földanya fiai. Ez az ősnemzés képe: a
griff és a gyöngéden, szerelemesen hátratekintő szarvasagancsos szarvasünő
szeretkezése.
A Turul (griff/sárkány/sólyom) a felső,
mennyei fényerő, az ős nemzőerő, melynek ráhatása áldott állapotba hozza a
szarvasünő/Csodaszarvas/Fehérló–ősanyát. Az így megtermékenyített Földanya
megszüli gyermekeit, a „Fehérló fiait” vagyis a „Föld(anya) fiait”.
A német Pia Steinbauer a „Die Magyaren
und das ungarische Reich” című írásában (1995) állítja a magyarokról, hogy: A
nevük, Magyarok (a „Föld Fiai”), máig fennmaradt, mint a Hungarok megnevezése –
„Sogar ihr Name, Magyaren (Söhne der Erde), hat sich bis heute als
Bezeichnung für die Ungaren erhalten.” – a „magyar” népnév értelme tehát: a
„Föld Fiai” (Söhne der Erde)[20].
A Magyarok a Föld Fiai, a Földanya Fiai.
Földanya, Magyargyerömonostor, Református templom. |
Székelykapu, Csíkszék. |
[1] Zachar József: Egy az Isten, egy a Nemzet, Budapest, 2009, 7. old.
[2] Zachar József: Egy az Isten, Egy a Nemzet, Budapest, 2009, 12. old.
[3] Hunhír.info – Ifj. Tompa László, 2012. március 03-ikai
írása a Világhálón
[4] Vlad Tepes, Havasalföld (Ungro-Vlachia) vajdája, Mátyás király
kortársa.
[5] Eminescu, született Eminovics Mihály, bukovinai származású román
költő, Harmadik Levél című verse.
[6] Robbi Williams: Tripper : First
they ignore you, than laugh at you and hate you, then they fight you – then you winn, when the truth dies, very bad
things happen…”
[7] Zachar József: Egy az Isten, Egy a
Nemzet, Budapest, 2009, 126-127. old.
[8] Timaru-Kast Sándor: Kelta magyarok,
Magyar kelták, Budapest, 1999: Ellis, P.B.: Die Druiden, 9. old.
[9] Timaru-Kast Sándor: A Fehérló fiai,
Budapest, 2008.
[10] Grandpierre K. Endre: Attila és a hunok,
Budapest, 2006, 6. old.
[11] Zachar József: Egy az isten, egy a nemzet
címü könyvének nyomán.
[12] Zachar József: Egy az isten, egy a nemzet
címü könyvének nyomán (71-72. old.).
[13] Az angol Vikipédia (Világhálón).
[14] Hérodotosz közlése alapján a szkíták eredetéről (Timaru-Kast Sándor: A
Fehérló Fiai, Budapest, 2008).
[15] Cunliffe, B.: Illustrierte Vor- und Frühgeschichte Europas, 11. old.
[16] Ungváry Zsolt: Szittyák görbült térben, Magyar Demokrata, IX. évf.,
16. sz. (2005).
[17] Millenniumi Magyar Történelem: Képes krónika, 10-11. old.
[18] Zachar József: Egy az Isten, egy a Nemzet, Budapest, 2009, 91. old.
[19] Alinei, Mario: Ősi kapocs, 441. old.
[20] Steinbauer, Pia: Die Magyaren und das ungarische Reich, Ingelheimer
Zeitung (1995. április 28.)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése